Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Min bebis behöver inte dö

Av Emma - 22 juni 2011 18:43

Igår fick vi veta att bebisen har en defekt och var idag hos läkaren för att kunna få ett besked om barnet kunde överleva eller inte. Dom trodde igår att det inte skulle gå att göra något då dom tycktes upptäcka flera små defekter på bebisen.

Nu kan vi lyckligt berätta att bebisen kommer antagligen klara sig utan större komplikationer! Blir ett kejsarsnitt i november och sedan kommer bebisen opereras direkt efter då tarmarna ligger på utsidan av buken. Älskade hjärtat ♥ Du klarar dig!!!



Fakta om defekten:


Gastroschisis är en defekt i ventrala bukväggen bredvid naveln, vanligen till höger. Missbildningen uppstår troligen tidigt i samband med utvecklingen av främre bukväggen och är troligen patogenetiskt besläktad med blåsexstrofi och ectopia cordis


(ett tillstånd där bröstkorgen är öppen med hjärtat liggandes på utsidan av kroppen). Frekvensen av gastroschisis har förefallit att öka på flera håll i världen inklusive Sverige, där ökningen sågs i början av 70-talet.


 Ingen förklaring till denna ökning har erhållits. Frekvenen ligger mellan 1-2 per 10.000 födda. Karakteristiskt är att mödrar till barn med gastroschisis i regel är mycket unga - risken avtar brant med stigande ålder. Gastroschisis är i regel ej förenad med andra missbildningar mer än tunntarmsatresi. Tillståndet är operabelt och överlevnaden mycket god. Gastroschisis kan upptäckas vid ultraljudundersökning av fostret och leder ibland till att graviditeten avbryts.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 21 augusti 2012 07:13

Hej alla! jag tänkte uppdatera om livet lite!   jag har börjat skolan (omvårdnadsprogrammet) jag ska nu imorgon på möte på ätstörningskliniken i ua rasmus har börjat dagis och idag är inskolningsdag nr 2 mannen och jag har ett underbart förh...

Av Emma - 8 augusti 2012 20:50

   

Av Emma - 7 juni 2012 11:21


 

Av Emma - 2 juni 2012 20:21

Jag är en kass uppdaterare på denna bloggen! Jag vet -.- Men kan inte lova att det ska bättra sig heller :P    Saker som händer just nu:   Kattungarna flyttar om några veckor 1 juli flyttar vi till radhus Augusti börjar jag skolan Jag ha...

Av Emma - 18 april 2012 14:37


                               

Presentation


21 år och tvåbarnsmamma med ett tufft förflutet, läs om hur det går i min vardag där jag har allt från vanliga problem till större problem.

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards