Direktlänk till inlägg 14 december 2010

Dålig/bra mamma?

Av Emma - 14 december 2010 00:18

Man ska inte känna sig som en dålig mamma om man inte ger bröstmjölk, så varför gör man det? Min son har precis blivit två månader och jag skulle tro att mjölken har sinat pga att jag pumpat för lite, har inte ammat honom på länge men pumpat ur till varje matning, nu häromdan gav jag med mig. Efter att pumpat 30min och bara fått ut ca 100ml så slängde jag in handuken, om det bara hade varit för min trivsel så hade de vart sak samma, men han va fortfarande hungrig då han vanligtvis få 150ml... Så nu gott folk har jag gett upp och matar nu Rasmus med ersättning.


 Men undrar hur de kom sig att mjölken sina?


Jag har INTE ätit dåligt (som en del påstår) jag har INTE rasat i vikt utan hållt mig på samma under "amningstiden". Däremot tror jag att mjölken sinade pga ändrade sovtider, innan sov rasmus så att han åt var 4:de timme, men nu sover han i två "nattomgångar" först mellan typ 01.00-07.00 sen mellan 07.30-12.30 Så kan det bero på att jag pumpat mer sällan? mjölken fortsätter ju produceras om man stimulerar det, så kan nattiderna som han/jag sover påverkat mjölken?


  

 
 
Emelie

Emelie

14 december 2010 03:52

det är ju inte ditt fel att mjölken tog slut.. så då kan man väl inte säga att du är en dålig mamma?, det finns de som är underbara mammor som ens inte vill ge bröstet till sitt barn, tycker verkligen inte de är dåliga mammor. visst får man skuldkänslor då man verkligen vill men inte kan, jag kunde bara som du amma min dotter i 3 månader, men det var för att jag mådde dåligt och inte fick i mig tillräckligt med vitaminer.
har du prövat dricka massvis av mjölk? det är en myt men det kan ju vara värt att pröva! :)

http://momemelie.blogg.se

 
Josefine - mamma till Hugo

Josefine - mamma till Hugo

14 december 2010 13:59

Dricka massa mjölk tror jag inte är bra då jag hört att bebisar kan få ont i magen om mamman dricker/äter mycket med mjölk i. Men att mjölken sinat beror antagligen på det du skriver. När jag enbart pumpade fick jag rådet att pumpa med längst 4 timmar mellan för att hålla igång det, helst oftare.

La ner det jag med, Hugo har fått enbart ersättning sedan han var ungefär 7 veckor och han mår så bra så..

http://joosefinea.blogpot.com

 
madde

madde

14 december 2010 14:07

Mjölken anpassar sig efter efterfrågan! Alltså om du bara ammar ditt barn på natten så anpassar det sig till det, finns de som ammar varnnan timme och endel bara engång om dagen det anpassar sig, men pumpar ud bara eller ammar du oxå?? För Pumpen kan göra så mjölken sinar eftersom den inte har rätt "sug" teknik som bebisen... Jag har köpt en medela bröstpump som har samma tenkik som bebisen och den öka verkligen min mjölktillgång, från att kunna pumpa ur 50ml efter amning till 150 ml på 3 dagar, när jag sluta pumpa återgick mjölkåtgången till normalt efter 2dagar (känns genom spänsten i brösten)

http://sun69shine.bloggplatsen.se

 
Emelie

Emelie

14 december 2010 15:46

Det kan mycket väl vara så att mjölken sinar för att ni har fått ändrade sovtider och du inte pumpar lika ofta längre, det är så olika från kvinna till kvinna hur länge och bra man kan amma. Jag hade bara mjölk i två veckor ungefär så jag tycker du ska vara glad över dom två månaderna du faktiskt haft nu. Du är absolut ingen dålig mamma bara för att du ger Rasmus ersättning, vissa kan inte amma och så är det med det! Vi fick börja med ersättningen nästan direkt och visst var det tråkigt och dyrt men jag hade hellre en glad och mätt bebis än satt och ammade i timmar. Så jag hoppas att det ska gå lite bättre den här gången, det känns iaf som att tuttarna har svällt mycket mer den här gången ^^

http://livetmedendotter.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 21 augusti 2012 07:13

Hej alla! jag tänkte uppdatera om livet lite!   jag har börjat skolan (omvårdnadsprogrammet) jag ska nu imorgon på möte på ätstörningskliniken i ua rasmus har börjat dagis och idag är inskolningsdag nr 2 mannen och jag har ett underbart förh...

Av Emma - 8 augusti 2012 20:50

   

Av Emma - 7 juni 2012 11:21


 

Av Emma - 2 juni 2012 20:21

Jag är en kass uppdaterare på denna bloggen! Jag vet -.- Men kan inte lova att det ska bättra sig heller :P    Saker som händer just nu:   Kattungarna flyttar om några veckor 1 juli flyttar vi till radhus Augusti börjar jag skolan Jag ha...

Av Emma - 18 april 2012 14:37


                               

Presentation


21 år och tvåbarnsmamma med ett tufft förflutet, läs om hur det går i min vardag där jag har allt från vanliga problem till större problem.

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards